A kérdésfelvetés időzítésének oka, hogy a brit bankok bejelentették, nemsokára elkezdik bevezetését. A napon belüli elszámolás bevezetése kapcsán pedig mintha Magyarország is az első és legfontosabb feltétel meglépésre készülne. E legfontosabb feltétel a bank – ügyfél kommunikáció szabványosítása. E nélkül elképzelhetetlen lenne a gyors és járulékos költségmentes számlavezető váltás. A megfelelő működéshez természetesen törvényi támogatás, felügyeleti ellenőrzés, valamint a GIRO és a Magyar Nemzeti Bank együttműködése is szükséges.
A (bank)számla hordozhatóság működésének alapja az elszámoló háznál létesített adatbázis, amelyből kiolvasható, hogy az adott számlát mely pénzintézet vezeti. Ennek ismeretében lehetséges az ügyfelek által kezdeményezett átutalási megbízások továbbítása a kedvezményezett felé. Továbbá a számlaszám – pénzintézet összerendelés szükséges az egyes pénzintézetek egymással szembeni nettó pozíciójának meghatározásához is. A nettó pozíciók meghatározása után az egymás közötti kiegyenlítésben a megszokott módon történhet.
Továbbá ezen adatbázishoz a Nemzeti Bank is hozzá kell, hogy férjen az adatbázishoz, hogy teljesíteni tudja az országon belüli azonnali tranzakciókat (VIBER). Ráadásul az egész folyamatot úgy kell kialakítani, hogy csatlakoztatni lehessen a jelenleg bevezetés alatt álló automatizált feldolgozáshoz úgy, hogy a tranzakció feldolgozás ideje nem nőhet lényegesen.
A feladat első közelítésben nem tűnik sokkal komplexebbnek, mint a mobil telefonszám hordozhatóság, amely már évek óta sikeresen működik. Pedig, figyelembe véve a számlavezetéshez kapcsolódó termékek sokrétűségét a számlaszám hordozhatóság lényegesen nagyobb együttműködést kíván az érintett pénzintézetektől, mint a mobil társaságok esetében. Csak magánszemélyes esetében a teljesség igénye nélkül az alábbi számlavezetésihez kapcsolódó termékek hordozhatóságáról érdemes elgondolkodni:
- állandó megbízások
- csoportos beszedéshez adott felhatalmazások
- kapcsolódó bankkártyák, hitelkártyák
Természetesen a fenti funkciók szakaszos bevezetése is lehetséges. Azaz a számlaszám hordozhatóság bevezetésekor az ügyfél csak a pénzeszközeit és a számlaszámát tudja hordozni. Bankkártyák és hitelkártyák esetében mindenképpen szükséges a csere, hogy az elhagyott banknál semmilyen módon se lehessen összerendelni a tranzakció authorizációhoz szükséges adatokat (kártya szám, tulajdonos neve, CVC kód, PIN kód).
A csoportos megbízások illesztésével mindenféle képen érdemes lenne megvárni a SEPA Direct Debit szabványnak megfelelő hazai szabvány bevezetését, mert
- előreláthatólag 2013-14-ben erre sor kerül
- az új szabvány szerint a felhatalmazások kezelése nem a bank, hanem a kedvezményezett feladata
Amennyiben a napon belüli elszámolás 2012. június 2-i elindítása kapcsán a szabályozó kötelezővé teszi a bank – ügyfél kapcsolatot meghatározó szabvány bevezetését, jó eséllyel gondolhatjuk, hogy belátható időn belül lesz számlaszám hordozhatóság Magyarországon.